Eurotrip - první část

Kategorie: Úvod

První polovina reportu o Eurotripu přes 6 zemí severozápadní Evropy.

Z kraje tohoto roku, se kamarád Martin zmínil, že chce někdy o prázdninách projet část severozápadní Evropy a že hledá k sobě další parťáky. Já mu to na řekl, že se mi ten plán líbí a že bych do toho i šel. Jelikož to bylo strašně daleko, tak jsem s tím skoro nepočítal. Což mě pak během června trochu dohnalo, protože se celý výlet začal tak nějak více řešit a taky už nebylo cesty zpět.

Výlet dostal pracovní název Eurotrip a cílem bylo projet osobním automobilem za deset dní část Evropy - konkrétně Německo, Dánsko, Nizozemsko, Belgii, Lucembursko a Rakousko. Když jsme začali postupně plánovat co v které zemi chceme vidět, začali jsme pomalu zjišťovat, že těch pouhých deset dní je dost málo. Každopádně nás to nezaskočilo, pokud bychom něco nestíhali tak byl plán B - část cesty vynechat/zkrátit.

Jako dopravní prostředek jsme nakonec zvolili Octavii G-Tec, která kombinuje pohon na CNG a benzín. Pro to, abychom se neztratili jsme využívali navigaci od Mapy.cz a Google mapy. K hledání CNG stanic můžu doporučit aplikaci PitPoint, která se nám velice osvědčila. K hledání noclehu jsme využili aplikaci Booking.com a Airbnb.

Den první - Česko/Polsko/Německo

Vstáváme ve 4 hodiny ráno, není to sice nic moc, ale za ty zážitky to snad bude stát. Věci máme sbalené ze včerejška, takže jediným úkolem je se probrat, naložit věci do auta a vyrazit. Z Ostravy vyjíždíme před pátou hodinou ranní. V Bohumíně na benzínce se probouzíme ranní kávou a pokračujeme směr Wrocław. V plánu je dnes vidět Berlín a posunout se ještě o takových 150 km dál od něj směrem k hranicím s Dánskem. Podle GPS bychom měli dorazit do Berlína okolo 12:30.

Přes Polsko projíždíme vpohodě, nikde žádné zácpy, pouze jedna (a dobře značená) objížďka. Okolo 10 hodiny jsme již v Německu poblíž Cottbusu a pokračujeme dále k Berlínu. Po asi 70 km na dálnicích končíme v koloně, cca 50 km před Berlínem. Kvůli porouchanému autobusu v zúžení stojíme další hodinu a půl na místě. Po nekonečném čekání se kolona rozjela a my mohli pokračovat v jízdě, do Berlínu příjezd okolo 14 hodiny.

Berlín má v městě zelené zóny, proto se do něj autem nedostanete - nebo teda dostanete, ale pro nás nemělo cenu vyřizovat potřebné povolení, jelikož jsme tady chtěli strávit nanejvýš pár hodin. Vhodnější pro nás tedy bylo najít parkoviště P+R (park and ride), nechat zde auto a pokračoval dále MHD. Před Berlínem se poprvé ztrácíme, nakonec jsme však našli parkoviště u obchodního domu, necháváme zde auto a pokračujeme k MHD.

K Braniborské bráně to bylo MHD asi 20 minut, vystupujeme přímo v centru Berlína. Než se stihneme alespoň trochu rozhlédnout kolem začíná pršet. Krom otravného deště jsou v ulicích Berlína i trochu divnější lidé - jde se Berlin Gay Pride. Celkově je snad celý Berlín v rekonstrukci, památky v obležení lešení, jeřáby, uzavřené silnice. Relativně bez problémů se tak dostáváme na Berlínskou televizní věž, po asi třech hodinách chození Berlínem se dostáváme zpět k MHD a jedem dále.

Ubytování jsme hledali přes aplikaci Booking.com, relativně na poslední chvíli. To se nám taky vymstilo, jelikož zarezervovaný penzion měl nakonec plno a my hledali náhradní ubytování. To se nám sice podařilo (asi 100 km od Berlína), ale nebylo to zrovna levné.

Den druhý - Německo/Dánsko

Po probuzení (nečekaně stále pršelo) okolo sedmé hodiny jsme se zase sbalili a vyrazili směr Dánsko - Koldingu, měli jsme tak před sebou asi 430 km. Cesta už byla náročnější, provoz nebyl tak řídký jako přes Polsko, každopádně před 13 hodinou jsme překročili hranice do Dánska a okolo 14 hodiny byli už v Koldingu. Zde taky pršelo, ale oblačnost se roztrhávala takže jsme měli naději na zlepšení počasí.

V Koldingu jsme si zašli na teplé jídlo, prošli město, zašli se podívat k přístavu a pomalu začali zase hledat ubytování. Nevolili jsme Booking, ale přišel jsem s aplikací Airbnb (kterou jsme sice nikdy před tím nepoužil) a chtěli ji dát šanci. Nakonec jsme přes Airbnb bydleli ve 7/10 případů, a rozhodně ji doporučujeme. Ubytování jsme našli v Brabrandu, pár kilometrů od Aarhusu, kde jsme chtěli trávit pondělí. Po Koldingu jsme se ještě zastavili ve Vejle, což bylo po cestě do Aarhusu. Zde opět prošli přístav a moderní část okolo něj. Okolo 20 hodiny jsme byli již v Brabrandu v našem dočasném domově.

Den třetí - Dánsko

V Brabrandu jsme se hned ráno prošli a vydali se do Aarhusu. Město jsme opět prošli, Dánové moc brzo nevstávají (nebo to alespoň nešlo vidět). Dopoledne skoro vše zavřené, obchody zde otevírají až před polednem. Město s relativně prázdnými uličkami, což nám naprosto vyhovovalo.

V odpoledních hodinách se opět přesouváme dále, tentokrát do města Aalborg, které se stává nejsevernějším bodem našeho výletu. Zde opět procházíme město, vyhlídkovou věž Aalborg Tårnet a přístav. Opět nejvyšší čas na hledání ubytování, dáváme další šanci Airbnb a vybíráme bydlení ve městě Holstebro asi 130 km od naší pozice.

Den čtvrtý - Dánsko/Německo/Nizozemsko

Úterý jsme si vyhradili jako den k přesunu, potřebujeme se z Dánska, podél pobřeží dostat až do Nizozemska. Vydali jsme se tedy podél pobřeží přes Hvide Sande směrem k Německu. Do Německa jsme se dostali okolo 12:30 a zde stále prší, proto Hamburg i Bremen jen projíždíme dále. Pokud nám cesta bude vycházet dle předpokladů večer spíme už v Nizozemsku.

Opět šaháme po aplikaci Airbnb a vybíráme perfektní ubytování (včetně super večeře)Groningenu. Asi 700 km přesun jsme relativně vpohodě zvládli a večer před 19 hodinou jsme na místě ubytování. Ještě ten večer hledáme CNG stanici, ať si ráno ušetříme čas, stanici najdeme akorát narážíme na problém - nikdo z nás nemá kreditní kartu, všichni debetky MasterCard a čerpací stanice nic jiného nebere.

Groningen je pěkné město, často se setkáváme se zvedacími mosty, skoro stejně jako u nás s vlakovými přejezdy, jsme unešení. S mladým hostitelským párem kromě večeře ještě strávíme příjemný večer pokecem a plánováním dalších tras.

Den pátý - Nizozemsko

Ráno uděláme lehký nákup v Groningenu a pokračujeme podél pobřeží přes Kornwerderzand do Amsterdamu. Taktéž jsme zvolili cestu po hrázi Afsluitdijk, která je asi 30 km dlouhá a rozděluje záliv Zuiderzee.

V Amsterdamu na nás čekal šok, po Dánských prázdných městech jsme se dostali do města plného turistů, cyklistů, automobilů.

Pár hodin jsme procházeli tím šílenstvím, ale nakonec to vzdali a přesunuli se do Den Haagu. Zde již bylo klidněji, zašli se projít na pláž, prošli části města a ubytovali se v Rotterdamu - dnes opět přes Airbnb.

Druhá část povídání je dostupná zde. Celá galérie z výletu je k nahlédnutí na Google Photos.